F/A-22 Raptor merupakan jet pejuang amat senyap (stealth) yang dibina oleh Lockheed Martin dan Boeing Integrated Defense Systems, bertujuan untuk mengetuai pejuang taktikal maju Amerika Syarikat pada awal abad ke-21. Penerbangan ujian pertama Raptor dilakukan pada 7 September 1997. Keluaran F/A-22 pertama dihantar kepada Pengkalan Tentera Udara Nellis, Nevada, pada 14 Januari 2003. Lima puluh satu F/A-22s dalam perkhidmatan dengan 22 lagi dibayar dalam Tahun Kewangan 2004.
Pesawat Raptor direka untuk membawa peluru berpandu dalam ruang dalam untuk mengekalkan ciri senyapnya. Peluru berpandunya dilancarkan oleh lengan hidraulik yang melancarkan peluru berpandu dengan pantas membenarkan pintu ruang bom terbuka untuk tempoh kurang dari satu saat. Ia juga mampu membawa bom sebesar JDAM dan SDB (Bom berdiameter kecil - Small Diameter Bomb) bom dikendali GPS baru untuk menyerang sistem radar udara musuh, ciri senyapnya.
Tentera Udara Amerika Syarikat pada asalnya bercadang memesan 750 ATFs, bermula dengan keluaran dari 1994. Selepas Penilaian Pesawat Utama 1990, pengeluaran bermula pada 1996 bagi menghasilkan sejumlah 648 pesawat pejuang. Pada tahun 1994 sejumlah 442 pesawat bersedia untuk masuk berkhidmat pada 2003/2004. Lapuran DoD pada tahun 1997 menyatakan bahawa jumlah akhir adalah sebanyak 339. Pada masa ini terdapat perdebatan mengenai jumlah unit yang termampu, walaupun pada tahun 2003 USAF berkata ia mampu membeli 277 berasaskan had kos sebanyak $43 bilion.
Berasaskan F/A-22, NATF sayap berensel dicadangkan untuk tentera laut Amerika Syarikat bagi menggantikan F-14 Tomcat, walaupun program itu dibatalkan pada 1993.
Penerangan
Jenis Pesawat taktikal udara
Pengeluar
Lockheed Martin Aeronautics
Boeing Integrated Defense Systems
Pesawat Raptor direka untuk membawa peluru berpandu dalam ruang dalam untuk mengekalkan ciri senyapnya. Peluru berpandunya dilancarkan oleh lengan hidraulik yang melancarkan peluru berpandu dengan pantas membenarkan pintu ruang bom terbuka untuk tempoh kurang dari satu saat. Ia juga mampu membawa bom sebesar JDAM dan SDB (Bom berdiameter kecil - Small Diameter Bomb) bom dikendali GPS baru untuk menyerang sistem radar udara musuh, ciri senyapnya.
Tentera Udara Amerika Syarikat pada asalnya bercadang memesan 750 ATFs, bermula dengan keluaran dari 1994. Selepas Penilaian Pesawat Utama 1990, pengeluaran bermula pada 1996 bagi menghasilkan sejumlah 648 pesawat pejuang. Pada tahun 1994 sejumlah 442 pesawat bersedia untuk masuk berkhidmat pada 2003/2004. Lapuran DoD pada tahun 1997 menyatakan bahawa jumlah akhir adalah sebanyak 339. Pada masa ini terdapat perdebatan mengenai jumlah unit yang termampu, walaupun pada tahun 2003 USAF berkata ia mampu membeli 277 berasaskan had kos sebanyak $43 bilion.
Berasaskan F/A-22, NATF sayap berensel dicadangkan untuk tentera laut Amerika Syarikat bagi menggantikan F-14 Tomcat, walaupun program itu dibatalkan pada 1993.
Penerangan
Jenis Pesawat taktikal udara
Pengeluar
Lockheed Martin Aeronautics
Boeing Integrated Defense Systems
Penerbangan sulung
YF-22: 29 September 1990F-22: 7 September 1997
Pengguna pertama
Tentera Udara Amerika Syarikat
Variasi
X-44 MANTAFB-22
Krew : 1
Dimensi Panjang
18.90 m (62 kaki 1 in) Tinggi
5.08 m (16 kaki 8 in) Panjang sayap
13.56 m (44 kaki 6 in) Luas sayap
78.04 m² (840 kaki²)
Berat
Berat tanpa muatan : 14,379
Berat muatan penuh : 25,107 kg (55,352 paun)
Berat berlepas maksimum : 36,288 kg (80,000 paun)
Janakuasa
Enjin : 2 enjin Pratt & Whitney F119-PW-100
Tujahan maksimum
<156>kN (<35,000>Mach 2 (<2,132>
Tiada ulasan:
Catat Ulasan